Als trainer geef ik trainingsbijeenkomsten aan rondleiders, museummedewerkers, leerkrachten en docenten. Mijn kennis en expertise op het gebied van rondleiden en kunst kijken geef ik namelijk graag door aan anderen. Daarnaast verzorg ik ook trainingen op het gebied van het jonge kind (mijn specialisatie binnen het onderwijs).

Voorbeelden:

  • Voor de stichting Musea Dinkelland geef ik de training van ‘rondleider naar begeleider’ aan de rondleiders van de aangesloten musea. In 4 dagdelen leren zij meer interactief rond te leiden en werken ze mee aan een nieuw educatief programma voor hun locatie.
  • Voor de museumdocenten van het Zeeuws Museum heb ik een training ‘Welkom zzp’er’ gegeven namens BRAM. In deze training leren de deelnemers wat er allemaal bij komt kijken als je zzp’er wordt.
  • Aan de spelbegeleiders van het nijntje museum heb ik een training gegeven over het jonge kind. Hierin kwamen onder andere de cognitieve en motorische ontwikkeling aan de orde, maar ook de spelontwikkeling en hoe je kinderen daarin kunt stimuleren en verder helpen als spelbegeleider.
  • De leerkrachten van de Agatha Snellenschool zijn samen met mij voor hen onbekende kunstwerken gaan kijken. Er was geen voorkennis, waardoor ze open konden kijken en vrij konden associëren zonder te oordelen. Door naar elkaar te luisteren en op elkaar voort te borduren, gaven zij samen betekenis aan een werk. Het doel van deze training was teambuilding, maar ook oefenen in luisteren naar elkaar en zonder oordeel reageren op elkaar. Daarnaast ontdekten zij dat je ook zonder voorkennis in staat bent om constructief en creatief aan de slag te gaan.
  • Aan de museumdocenten van Museum Catharijneconvent heb ik een training gegeven over interactief kijken met behulp van Visual Thinking Strategies en Visible Thinking Routines.